Léxico, morfología y gramática en la enseñanza de español como lengua extranjera
DOI:
https://doi.org/10.14198/ELUA2003.17.32Palabras clave:
Morfología, Gramática escolar, Vocabulario, Enseñanza de la lengua, Lengua española, Lengua extranjeraResumen
This article examines the role of lexical morphology in pedagogical grammars of Spanish as a way to increase knowledge of vocabulary. We review the ways in which derivation and compounding are introduced in Spanish textbooks and which present different types of teaching activities all of which explicitly relate to word form and word meaning. We claim that word structure should play a more important role in the acquisition of vocabulary. More specifically, we propose to connect the formal genesis of a word to its external syntax. Following this approach, we outline some teaching activities in which word formation is connected directly to the semantic and syntactic projection bf the complex word. This is supported by current research in theoretical morphology and by recent work on the acquisition of morphology in L1 and L2Financiación
Este trabajo se ha beneficiado parcialmente de la investigación que subyace al proyecto-DGICYT, "Estructuras morfológicas y estructuras sintácticas, las fronteras de la composición" (PB-96-0457-C03-02), del cual la autora ha sido investigadora principal.Descargas
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Publicado
15-12-2003
Cómo citar
Varela Ortega, S. (2003). Léxico, morfología y gramática en la enseñanza de español como lengua extranjera. ELUA: Estudios De Lingüística. Universidad De Alicante, (17), 571–588. https://doi.org/10.14198/ELUA2003.17.32
Número
Sección
Artículos
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Derechos de autor 2003 Soledad Varela Ortega
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