Acercamiento crítico a la selección objetiva de contenidos léxicos en la enseñanza de E/LE
DOI:
https://doi.org/10.14198/ELUA2004.18.13Palabras clave:
Enseñanza de la lengua, Vocabulario, Corpus léxicos, Lengua española, Lengua extranjeraResumen
The aim of this paper consists in offering a critical perspective on the main procedures for the objective selection of lexical contents in second language teaching. Three criteria are considered: frequency, use and availability. After analysing the methodological bases on this research field, and its results in the study of Spanish vocabulary, it is found out that none of them is satisfactory enough. The frequency criterion is revealed as the most operative of the three ones; thus, it may be a useful tool for teaching if we complement it with other data. But, into the context of a pedagogy based on a learner-centred curriculum, any objective selection of lexical contents must be subject to the learner's needs, the classroom negotiation, and the design of communicative learning tasks.Financiación
El presente trabajo se inserta dentro del proyecto de investigación HUM2004-04296/FILO, financiado por la Dirección General de Investigación (Ministerio de Educación y Ciencia).Descargas
Estadísticas
Publicado
15-12-2004
Cómo citar
Salazar García, V. (2004). Acercamiento crítico a la selección objetiva de contenidos léxicos en la enseñanza de E/LE. ELUA: Estudios De Lingüística. Universidad De Alicante, (18), 243–273. https://doi.org/10.14198/ELUA2004.18.13
Número
Sección
Artículos
Licencia
Derechos de autor 2004 Ventura Salazar García
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.